Viden, greb og værktøjer:
Specialpædagogisk teori og viden i praksis – målgruppeforståelse
Forståelse af barnet/barnets perspektiv - bag om adfærd / balance mellem krav og kapacitet - samarbejdsbasseret problemløsning (fx via farveskema, mindmap, Indsatsmodellen)
Læringsfællesskaber og -miljøer (fx Co-teaching)
Mellemformer, frikvarterer og pauser – refleksion og perspektivering ind i ’lokale løsninger’ (fx afdækning, barneperspektiv, hjernebatteriet, belastningsmodellen)
Strukturel klasseledelse – fysisk og visuel guidning og organisering (fx lektionsplan, dagskema, ugeskema)
Relationel klasseledelse – de voksnes praksis (fx pædagogisk værtskab, mentalisering/selvagens)
Eksekutive funktioner – forestillingsevne, forarbejdningshastighed, tidsfornemmelse, overblik, organisering og planlægning mv. (fx GDD-metoden, visualisering, arbejdssystemer)
Sanseintegrationsforløb – regulering af nervesystemet via fysisk træning, afspænding og dybe tryk
Følelsesmæssig udvikling med fokus på selvregistrering og affektregulering gennem leg
Social udvikling gennem leg og samspil - udviklingsstøttende samspil og relationer (fx via Social Tænkning, struktureret leg)
Didaktisk tilgang – begribelighed, motivation, differentiering, progression mv.
Kommunikation – de professionelles sprog (fx med fokus på det ressourceorienterede børne- og forældresyn)
Forældresamarbejde – den gode kommunikation (fx det pædagogiske komma, ressourceorienteret børne- og forældresyn, psykologisk tryghed)
Organisering og strukturering af obligatoriske udskolingsaktiviteter fx projektopgave, termins- og afgangsprøver
Indsatser ifm. BUF- og SKOLE-flex
Ufrivilligt skolefravær – hvor bor problemet? (fx afdækning, barne- og forældreperspektiv, psykologisk tryghed)