Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Supporttilbud ift. enkelte børn, børnegrupper, klasser og årgange

Viden, greb og værktøjer:

  • Specialpædagogisk teori og viden i praksis – målgruppeforståelse 

  • Forståelse af barnet/barnets perspektiv - bag om adfærd / balance mellem krav og kapacitet - samarbejdsbasseret problemløsning (fx via farveskema, mindmap, Indsatsmodellen)

  • Læringsfællesskaber og -miljøer (fx Co-teaching)

  • Mellemformer, frikvarterer og pauser – refleksion og perspektivering ind i ’lokale løsninger’ (fx afdækning, barneperspektiv, hjernebatteriet, belastningsmodellen)

  • Strukturel klasseledelse – fysisk og visuel guidning og organisering (fx lektionsplan, dagskema, ugeskema)

  • Relationel klasseledelse – de voksnes praksis (fx pædagogisk værtskab, mentalisering/selvagens)

  • Eksekutive funktioner – forestillingsevne, forarbejdningshastighed, tidsfornemmelse, overblik, organisering og planlægning mv. (fx GDD-metoden, visualisering, arbejdssystemer)

  • Sanseintegrationsforløb – regulering af nervesystemet via fysisk træning, afspænding og dybe tryk

  • Følelsesmæssig udvikling med fokus på selvregistrering og affektregulering gennem leg 

  • Social udvikling gennem leg og samspil - udviklingsstøttende samspil og relationer (fx via Social Tænkning, struktureret leg)

  • Didaktisk tilgang – begribelighed, motivation, differentiering, progression mv.

  • Kommunikation – de professionelles sprog (fx med fokus på det ressourceorienterede børne- og forældresyn)

  • Forældresamarbejde – den gode kommunikation (fx det pædagogiske komma, ressourceorienteret børne- og forældresyn, psykologisk tryghed)

  • Organisering og strukturering af obligatoriske udskolingsaktiviteter fx projektopgave, termins- og afgangsprøver 

  • Indsatser ifm. BUF- og SKOLE-flex

  • Ufrivilligt skolefravær – hvor bor problemet? (fx afdækning, barne- og forældreperspektiv, psykologisk tryghed)