Personoplysninger i Aula

Aula kommer til at indeholde mange oplysninger om elevernes hverdag og trivsel. Derfor er det vigtigt at vide, hvad personoplysninger er, og hvordan man skal forholde sig til dem i Aula.

Personoplysninger er oplysninger, som kan bruges til at identificere en person. Også selvom oplysningen skal kombineres med andre oplysninger for, at personen kan identificeres. Personoplysninger opdeles i forskellige kategorier, der bl.a. omfatter ’almindelige personoplysninger’ og ’følsomme personoplysninger’.

Almindelige personoplysninger Almindelige personoplysninger omfatter oplysninger, der ikke er klassificeret som følsomme. Det er fx identitetsoplysninger såsom navn og adresse, oplysninger om økonomi, eksamen, CV osv.

Følsomme personoplysninger

Følsomme personoplysninger er oplysninger om:
• Race og etnisk oprindelse
• Politisk overbevisning
• Religiøs eller filosofisk overbevisning
• Fagforeningsmæssige tilhørsforhold
• Genetiske data
• Biometriske data med henblik på entydig identifikation
• Helbredsoplysninger
• Seksuelle forhold eller seksuel orientering.

Følsomme personoplysninger skal opmærkes i Aula

Hvis man sender en besked i Aula, der indeholder følsomme personoplysninger – fx om et barns helbred – skal beskeden markeres som følsom. Det gør man ved at klikke på knappen ’Marker som følsomt’.
Når beskeden er markeret, kan den kun tilgås og læses af personer med tildelte rettigheder. For at få adgang til følsomme personoplysninger i Aula, skal man desuden logge ind med sit NemID eller bruge en app med pinkode eller fingeraftryk.

Læs mere om personoplysninger på Datatilsynets hjemmeside