Charlottegårdens Kompetencecenteret tilbyder sparringsforløb til almenskoler ud fra et ressourceorienteret børnesyn og med fokus på deltagelsesmuligheder.
Kompetencecenteret har viden om og praksiserfaring i arbejdet med læringsfællesskaber og læringsmiljøer for alle børn – og med særlig fokus på børn og unge på ADHD- og autismespektret.
Med udgangspunkt i konkrete problemstillinger samarbejder kompetencecenteret med skolerne om analyse og efterfølgende udvikling af strategier, der understøtter elevernes emotionelle, sociale og faglige trivsel og udvikling.
For at sikre indsatser efterliv, er det centralt, at der er en rød tråd igennem hele organisationen. Det handler om et fælles pædagogisk, didaktisk og organisatorisk afsæt på både team-, årgangs- og ledelsesniveau. I Charlottegårdens Kompetencecenter arbejder vi med to spor, der hele tiden krydser hinanden; mindset og praksisnære indsatser. Det ene spor understøtter ledelses- og RC/PLC-fokus på retning og ramme ift. inkluderende læringsmiljøer. Det andet spor er indsatser med børnesyn og praksisnære udviklingsforløb, der har fokus på inkluderende læringsmiljøer og deltagelsesmuligheder for alle børn – på tværs af skole og KKFO/klub-tilbud.