Teknologi i undervisningen

Fredag den 9. juni 2023 har fem klasser fra mellemtrinnet og en klasse fra udskolingen brugt hele formiddagen på at være afsted til en stor fremvisning sammen med og for en anden skole på Biblioteket på Rentemestervej.

Her fremviste vores dygtige og kreative klasser de produkter, som hver klasse har arbejdet med tværfagligt i undervisningen, hvor både en større designproces fra idéudvikling til færdigt produkt samt arbejdet med en given teknologi har været omdrejningspunkter.

Nogle elever har kodet deres helt eget spil på computeren i et program kaldet Scratch. Til spillet har de skrevet både spillevejledning og en lille sjov historie. Eleverne var så gode til at fortælle andre om deres spil, så andre børn og voksne fik blod på tanden til at prøve det. En anden klasse havde designet deres drømmeværelse, hvor de blandt andet selv havde lavet lavet fede lyd-effekter som fx en hunds gøen og lagt det ind i deres program Co-Space og drømmeværelse, så elementerne havde ”liv og lyd”. Kreativiteten havde også været på spil i en klasse, hvor eleverne hver især har lavet deres egen figur i papmache, pap og andre fysiske materialer og opfundet et rigtig sjovt spil kaldet Battle Box, hvor både terninger og computer var i brug. Fra udskolingen havde de tænkt innovativt og arbejdet med 3D- printer fordi, de eleverne var trætte af hundeefterladenskaber på fortove og i forhaver. De havde programmeret og derudfra kreeret ”hundenumser” og ”No!” skilte med god humor. Lego har også været i spil og blandt andet dansende robotter og en tang til at gribe ting med, hvis man fx ikke selv kan tage dem, var blevet opfundet og programmeret med Lego Spike. En anden klasse havde også arbejdet i det innovative spor og tænkt, hvordan man kunne bruge 3D-print til fx at rette op på skæve borde og stole, så deres produkter var også lige til at komme i brug og faktisk udgøre en funktion, som mange kan genkende tit at mangle netop ”dimsen” til.

Udover skolernes fremvisninger for hinanden var der også kreative workshops for eleverne fra blandt Ungdomsskolen og MakerSpace på Smedetoften, hvor både fysik og kemi tog kegler med blandt andet med flydende nitrogen og frosne skumfiduser, muleposer med eget tryk og meget mere.

En rigtig oplevelsesrig og inspirerende dag for alle de deltagende elever, som helt sikkert har fået gode erfaringer og læring med sig som peger ind i den digitale verden, som de vokser op i.

Teknologi